Ik leef nog

11 maart 2017 - Georgetown, Maleisië

ik denk dat mijn allerlaatste reisverhaal meer dan een maand geleden is. Hiervoor excuses maar er is een hele simpele reden voor. Ik kom er gewoonweg telkens niet aan toe. Wat ik allemaal inmiddels weer beleefd heb was ontzettend tof. Ik schrijf dit verhaal vanuit George Town op het eiland Penang in Maleisie. Indonesie ligt alweer bijna een week achter me. Voor mij was het verlaten van Indonesie een ontzettend droevig moment met een vrolijk randje. Ik had een maand lang gewoond in Penestanan (naast Ubud) waar ik vrijwilligerwerk deed.

Hier woonde je samen met een aantal anderen in de achtertuin van een hele familie. S'ochtends waakte je met de muziek van de vogels en in de avond zongen de gecko's onder begeleiding van de krekels. Ik heb daar hele goede vrienden gemaakt met wie ik in het weekend de scooter pakte en andere plaatsjes, watervallen en tempels ging verkennen. Maar het absolute hoogtepunt was het Engels lesgeven aan de kinderen. De kinderen waren rond de 10 jar oud en kenden al best wat woordjes. Alleen spreken was een ander verhaal. Dag na dag speelden je steeds meer op de kinderen in en vooral spelletjes spelen vonden ze fantastisch. Deze maand voelde voor mij als de beste tot nu toe op mijn reis. Ik was geen toerist maar echt meer betrokken.

De laatste dag was een emotionele. De kinderen waren verdietig, ontroostbaar toen we de laatste les afsloten en iedereen alle pennen gaven en gummen die mams met me had meegegeven. Min rugzak is wel gevuld met mooie tekeningen van de kinderen en zelfs een zweetbandje van een jongetje die mij iets van hem wilde meegeven.

Ik ga alweer bijna weg uit Maleisie. Ik heb hier Kuala Lumpur verkend en de eilanden Langkawi en Penang. Maleisie is een land dat echt totaal andersis dan Indonesie. Zo is de infrastructuur overal in het land heel goed, met name snelwegen en treinsporen. Maar Maleisie heeft toch een paar kenmerken waarin het voor mij onderdoet aan Indonesie. Zo mist Maleisie een eigen cultuur. De steden bestaan uit lauter hoge gebouwen tot aan de buitenwijken en er is overal in Maleisie een strenge controle op. Zo kan je bijvoorbeeld 2 jaar de cel in gaan voor het roken op plekken waar dit niet is toegestaan en zie je de politie boetes uitdelen alsof het Sinterklaas is. De cultuur die hier heerst is vooral een mengelmoes van Indiaas en Chinees waardoor je je eerder in een van deze landen waant dan in Maleisie.

Ik ben hier maar iets langer dan een week en had besloten om dan de toeristische hoogtepunten van dit land te verkennen. Na een lange, luxe busrit vanuit Kuala Lumpur nam ik de veerboot vanuit Kuala Perlis naar Langkawi. Dit eiland is prachtig en alles is er spotgoedkoop omdat het duty free is. Mijn hoogtepunt op deze plek was toch de Mangrove River. Voor 50 ringit (10 euro ongeveer) werd ik met de bus naar Kilim Geoforest (van UNESCO)  gebracht en daar met een boot over de rivier rondgevaren langs de prachtige natuur en grotten. Adelaren, wilde apen en vleermuizen heb ik daar gezien en mijn GoPro heeft weer toffe footage geschoten voor de Aftermovie (COMING MAY).

Ik zit nu in George Town op Penang waar ik met de boot ben gekomen vanuit Langkawi. Dit plekje kenmerkt zich vooral door het goede eten, de nederlandse en britse sporen van kolonisatie en de streetart. Ik heb hier de ''beste '' Cendol van Maleisie geproeft. Er stond een ontzettend lange rij waar ik vol verwachting bij aansloot. De Cendol is eigenlijk exact hetzelfde zoals die in Nederland ook te krijgen is, alleen zit er als extra ingredient bruine bonen in de Maleisische Cendol, maakte het niet beter naar mijn mening. Ik vlieg morgen terug naar Kuala Lumpur waar ik dan nog 1 dag blijf. Ik wil dan in de avond van 14 maart naar het vliegveld ga waarvan ik dan de volgende ochtend rond 6 uur vlieg. Ik wacht dan liever 4 uur op het vliegveld dan dat ik tot 02:30 in een hostel slaap en dan een dure taxi moet nemen naar het vliegveld. Ik vlieg dan naar Ciang Mai in Thailand en zal dan vanuit het noorden langzaamaan naar het zuiden reizen.

Over een maand is alweer mijn laatste reisdag. De 13e vlieg ik vroeg in de ochtend terug naar Nederland waar ik dan rond 9 in de avond zal aankomen.

De tijd gaat absurbd snel maar oondetussen lijken de gebeurtenissen van de eerste weken al een jaar geleden. Ik zal proberen meer updates te geven in Thailand!

Tot de volgende!