Afscheid van Java

18 januari 2017 - Red Island, Indonesië

Morgen is het zover, aan anderhalve week Java doorreizen komt een einde. Van het chaotische, overbevolkte Jakarta in het uiterlijk westen waar de reis begon sluiten we Java af in het uiterlijke oosten bij het paradijselijke Red Island. En morgen gaat de reis verder in Bali.

Waar ik in het begin heel erg moest wennen aan de hectische drukte in de steden zoals Bandung was ik meteen al betoverd door het Indonesische landschap en de vele bezienswaardigheden. Ik heb uit het raam van de trein naar Yogyakarta de meest waanzinnige landschappen gezien. Ik heb mijn ogen uitgekeken toen ik bij het drijvende dorp was bij Cianjur en toen ik door de rivier raftte (schrijf je dat zo) dwars door de jungle. De Borobodur, de Prambanan en de Sukuh tempel zijn prachtige stempels die verschillende religies hebben achtergelaten in dit land.

Veelzijdig is Java ook, waar je aan de ene kant alleen maar steden vindt, zie je elders weer enorme jungles en er zijn ook indrukwekkende berglandschappen en vulkanen. Zo heb ik nog aan de rand van de krater gestaan van de Mt. Bromo, één van de meest actieve vulkanen van Indonesië.

Het was een geweldig avontuur tot nu toe. De laatste dag in Java was ook een tropische met 30° aan het mooiste strand wat ik ooit gezien heb met de gevaarlijkste zee waar ik ooit in heb gezwommen. Ik kon gelukkig ontsnappen aan de sterke stroming na veel geploeter anders had ik dit verhaal nu niet kunnen navertellen.

Ik kijk uit naar Bali. Deze reis is nu al heel bijzonder voor me. Maar hoe positief ik ook ben, er zijn toch een paar dingetjes die ik mis: mijn kleine vriendinnetje in Elst (en de rest van mijn familie), Nederlands praten, een bruine boterham met kaas (serieus) en het Nederlandse weer (pfff, grapje natuurlijk niet).

Ik ga denk ik het bloggen eens per week doen. Kwaliteit boven kwantiteit. Dat was hem weer,

Bedankt voor het lezen,

Tot de volgende!